Przechadzasz się handlową uliczką w malowniczej miejscowości. Na jednej z wystaw widzisz fenomenalne buty. Takie, jakich szukasz od dawna. Wiesz, że musisz je mieć. Wchodzisz do sklepu i pędzisz do sprzedawcy. Pokazujesz buty i mówisz:
– poproszę takie w moim rozmiarze.
Na to sprzedawca ma następującą alternatywę odpowiedzi:
A) – Panie, każdy ma taki rozmiar. Wysprzedało się już dawno.
B) – Panie, nikt nie ma takiego rozmiaru. Jakbym go sprowadzał, to dawno poszedłbym z torbami.

O sprzedaży detalicznej

Zwykle w podobny sposób opisywana jest sytuacja, na którą rozwiązanie daje książka Goldratta. To prawda, „Czy to nie oczywiste?!” opowiada historię sklepu (a właściwie sieci sklepów), który stanął w obliczu katastrofy.

W lokalnej galerii handlowej, gdzie MPWiK kładło rury kilka dekad wcześniej, jedna z tych rur pękła i wylewająca się woda zalała magazyn. W związku z tym w trybie ekspresowym menadżer sklepu musiał uporać się z wieloma problemami, które ta sytuacja sprawiła.
Jak na Goldratta przystało, rozwiązania pochodzą z obszaru teorii ograniczeń (TOC), w związku z czym są niezwykle proste, intuicyjne oraz wyjątkowo skuteczne.
I to jest część, na którą powinni zwrócić uwagę właściciele lub zarządzający sklepami lub sieciami sklepów detalicznych. Goldratt pokazuje mnóstwo rozwiązań, które jednocześnie pozwalają zmniejszyć braki, zwiększyć dostępność towaru, sprzedaż oraz rotację.
Prześlizguje się jednak po sprawie wyboru asortymentu do sprzedaży, traktując wszystkie pozycje magazynowe jednakowo. Niemniej jest to temat, który pewnie każdy właściciel jest w stanie sam dopracować.

O zmianie

Mnie natomiast bardziej zainteresowała część dotycząca zmiany a zwłaszcza analiza czynników, które bierzemy pod uwagę przy wprowadzaniu zmiany lub przy poddawaniu się jej. Co ciekawe, nie wszystkie te czynniki analizujemy świadomie i nie wszystkie są dla każdego równie ważne.
Przy wprowadzaniu zmiany większość z nas podkreśla jej zalety. Tymczasem to tylko jeden z aspektów zmiany, który bierzemy pod uwagę. Powinniśmy przyjrzeć się również negatywnym konsekwencjom wprowadzenia zmiany. Są one niekiedy silniejsze niż zalety. I to własnie one sprawiają, że tak ciężko jest zmianę wprowadzić.
Ale uwaga! Na tym nie koniec. Dokładnie te same aspekty, czyli zalety i wady, należy rozpatrzeć dla pozostawienia status quo.
Dopiero pozbieranie tych 4 elementów daje nam całościowy pogląd na daną zmianę. I dopiero wtedy możemy zastanowić się nad tym, jak ją skutecznie wprowadzić albo zrezygnować z niej.

Franczyza

Goldratt porusza jeszcze temat franczyzy jako sposobu na ekspansję biznesu. Stawia ją w opozycji do powolnego rozwoju organicznego oraz klasycznego pozyskiwania inwestorów. Jest to natomiast temat jedynie lekko zaznaczony pod koniec książki. Zdecydowanie lepiej problematykę ekspansji biznesu można zgłębić podczas szkoleń MOC Poland, a które opisałem m.in. tutaj 😉

Czy kupić i przeczytać?

Tak. Zdecydowanie.

Gdzie kupić?

O tutaj – w wydawnictwie Mint Books

Pin It on Pinterest

Przekaż dalej

Udostępnij ten post znajomym (rzecz jasna jeśli uważasz, że warto)